Vraag en antwoord online vaccinatie afspraak maken

Op deze pagina vindt u vragen en antwoorden (FAQ’s) over het online maken van een afspraak voor een vaccinatie tegen corona.

Deze vragen en antwoorden gaan niet over de werking van vaccins of wanneer u aan de beurt bent. Hiervoor kunt u kijken op coronavaccinatie.nl of bellen met 0800-1351. Informatie over DigiD vindt u op DigiD.nl.

  • AFSPRAAK

Alleen afspraak maken na uitnodiging
U kunt alleen een afspraak via het portaal maken als u een uitnodiging heeft ontvangen van het RIVM of van uw werkgever. Zonder die uitnodiging mag u geen afspraak voor een vaccinatie maken.

Geen uitnodiging, toch een afspraak gemaakt
Het maken van een vaccinatieafspraak is alleen bedoeld voor de mensen die tot de vaccinatiedoelgroep behoren. Wie een afspraak maakt zonder aan de beurt te zijn, krijgt geen vaccin. Hierop wordt gecontroleerd. Mensen die niet in de juiste doelgroepcategorie vallen worden dan gebeld of krijgen een sms en hun afspraak wordt gecanceld. Tevens is er een controle op de vaccinatielocatie: op de vaccinatielocatie wordt aan de hand van ID een leeftijdscontrole verricht. Zorgmedewerkers moeten naast hun ID ook hun uitnodigingsbrief van de werkgever laten zien.

  • AFSPRAAK MAKEN

Hoe maak ik een afspraak voor vaccinatie tegen corona?
U kunt online een afspraak maken via deze website. Dit kan alleen als u een uitnodiging heeft gekregen. U kunt ook bellen met het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

2 vaccinaties, 2 afspraken
U krijgt 2 keer een inenting met het vaccin tegen corona. Na het maken van een afspraak krijgt u daarom ook twee afspraakbevestigingen.

Openingstijden vaccinatielocaties
De GGD’en vaccineren 7 dagen per week op de daarvoor ingerichte locaties. De openingstijden verschillen per locatie. Als u de afspraak maakt, kunt u kiezen uit verschillende tijdstippen.

Vragen over uw gezondheid bij het maken van een afspraak
Voordat u de afspraken voor een vaccinatie maakt, krijgt u een aantal vragen over uw gezondheid. Dit bepaalt of het veilig is om u te laten vaccineren. Die vragen gaan bijvoorbeeld over allergieën, zwangerschap en of u kortgeleden corona heeft gehad.

Toestemming voor opslaan gegevens
Het RIVM houdt bij wie een vaccinatie heeft gekregen. Dit gebeurt in het COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem (CIMS). U moet zelf toestemming geven voor het opslaan van uw gegevens in dit register. Voor meer informatie kunt u terecht op https://www.rivm.nl/privacy.

Vaccinatie is gratis
De vaccinatie tegen het coronavirus is gratis.

  • DIGID

Waarom moet u inloggen met de DigiD-app of met sms-controle?
Het gebruik van de DigiD-app of sms-controle van DigiD maakt inloggen op de website extra veilig. Het verkleint de kans dat iemand anders bij uw gegevens kan komen.

Heeft u nog geen DigiD-app? Download deze dan gratis vanuit de Google Play Store of vanuit de App Store van Apple. Hierna kunt u de DigiD-app activeren en direct gebruiken. Bijvoorbeeld om een vaccinatieafspraak te maken.

Werkt u liever met sms-controle? Deze kunt u aanvragen door in te loggen op ‘Mijn DigiD’. Kies dan voor ‘Sms-controle activeren’. Houd er wel rekening mee dat aanvragen van de sms-controle 3 werkdagen kan duren.

U heeft geen DigiD. Hoe kunt u een DigiD krijgen?
U kunt een DigiD krijgen via DigiD.nl. Let op! Het duurt gemiddeld 3 werkdagen om een DigiD te krijgen. Wilt u daar niet op wachten? Dan kunt u telefonisch een afspraak voor vaccinatie maken. Bel daarvoor het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

Waarom kunt u online geen vaccinatieafspraak maken zonder DigiD?
We willen zeker weten wie u bent als u online een vaccinatieafspraak maakt. DigiD helpt hierbij. Heeft u geen DigiD? Bel dan het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

  • EEN VACCINATIEAFSPRAAK MAKEN VOOR EEN ANDER

Mag u voor iemand anders online een vaccinatieafspraak maken?
Dat kan alleen als u gemachtigd bent door de persoon voor wie u de afspraak maakt. Kijk hier voor meer informatie. Let op: U heeft het BSN-nummer van deze persoon nodig. Houd dit bij de hand als u een afspraak maakt.

  • EEN VACCINATIEAFSPRAAK MAKEN ALS U EEN BEPERKING HEBT

U hebt een beperking. Kunt u online een vaccinatieafspraak maken?
Ja. U kunt online een vaccinatieafspraak maken.

Heeft u extra hulp nodig op de vaccinatielocatie? Of heeft u hulp nodig om daar te komen? Dan kunt u beter bellen. We bespreken dan met u of we meer tijd nodig hebben. Of welke hulp u nodig hebt.  Bel hiervoor het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

  • GEZONDHEIDSKLACHTEN

U bent in de buurt geweest bij iemand met klachten. Kunt u een vaccinatieafspraak maken?
Bent u in de buurt bent geweest van iemand met klachten die op corona lijken? Dan is het belangrijk uw gezondheid goed in de gaten te houden. Zolang u geen klachten hebt, kunt u een afspraak voor vaccinatie maken.

Wanneer u in quarantaine zit op de dag van de vaccinatie – of bijvoorbeeld klachten heeft zoals koorts, neusverkoudheid of hoesten – moet u de afspraak verzetten  Bel daarvoor het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer vindt u in de uitnodiging voor de vaccinatie.

  • DE VACCINATIELOCATIE

Wat is een vaccinatielocatie?
Een vaccinatielocatie is de plek waar u de vaccinatie krijgt.

Hoe lang van tevoren moet u op de vaccinatielocatie zijn?
Zorg ervoor dat u op tijd bent, maar niet langer dan 5 minuten van tevoren. Kom dus ook niet al te vroeg, want dan moet u buiten lang wachten. Is het warm weer? Neem dan genoeg water mee.

Bezoek aan de vaccinatielocatie
Voor een veilig en vlot bezoek aan de vaccinatielocatie is het belangrijk om:

  • een mondkapje te dragen en 1,5 meter afstand te houden van anderen
  • kleding te dragen waarbij u uw bovenarm makkelijk bloot kunt maken
  • de ingevulde gezondheidsverklaring mee te nemen
  • uw identiteitsbewijs bij u te hebben
  • VERVOER NAAR DE VACCINATIELOCATIE

Wat moet ik doen als ik niet naar een vaccinatielocatie kan komen of extra hulp nodig heb?
Het kan zijn dat het voor u moeilijk is om naar de vaccinatielocatie te komen. U mag dan een begeleider meenemen.

  • Als u geen vervoer heeft naar de vaccinatielocatie, kunt u hulp vragen aan iemand die u kent. Daarnaast zijn er vrijwillige initiatieven en organisaties voor vervoer zoals ANWB AutoMaatje.
  • Als u wel eens gebruik maakt van gemeentelijke vervoersvoorzieningen of Valys-vervoer dan kunt u deze gebruiken om naar de vaccinatielocatie te komen.
  • Als het écht niet lukt om vervoer te regelen of naar een locatie te komen, bel dan alsnog eerst het Landelijk Afsprakennummer van de GGD, via het telefoonnummer in uw uitnodiging. Als uit dit gesprek blijkt dat u alleen een vaccinatie aan huis kunt krijgen, kunt u daarna uw huisarts bellen. Hou er dan wel rekening mee dat het langer duurt voordat u uw vaccinatie krijgt.
  • VRAGEN DIE U KRIJGT VOORDAT U EEN ONLINE AFSPRAAK MAAKT

Waarom al die vragen over mijn gezondheid?
We willen zeker weten dat u zich zonder problemen kunt laten vaccineren. Vandaar dat wij u vragen de gezondheidsverklaring in te vullen voordat u naar de vaccinatielocatie komt. U krijgt de gezondheidsverklaring bij de uitnodiging of bij de afspraakbevestiging of allebei. Op de website van het RIVM staat nog meer informatie: rivm.nl/coronavaccinatie.

Hier vindt u ook informatie over ziekte, medicijnen en behandelingen. Vindt u geen antwoord op uw vraag? Overleg dan met de GGD Medische Informatielijn Vaccineren. Het nummer staat op de gezondheidsverklaring.

Waarom moet ik de gezondheidsverklaring invullen?
Wij willen zeker zijn dat u geen risico loopt en dat u zich zonder problemen kunt laten vaccineren. Vandaar dat wij vragen stellen over uw medische situatie. Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM: rivm.nl/coronavaccinatie. Hier vindt u informatie over ziekte, medicijnen en behandelingen.

Kan ik een vaccinatieafspraak afzeggen?
U kunt online geen wijzigingen doorgeven of een afspraak afzeggen. Bel daarvoor het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

Uit hoeveel mogelijkheden voor een afspraak kunt u kiezen?
Als u online een afspraak wilt maken, kunt u kiezen uit beschikbare data

Waarom krijgt u niet veel mogelijkheden te zien?
We willen dat zoveel mogelijk mensen online een afspraak kunnen maken. Hiervoor hebben we een aantal data en tijdstippen gereserveerd. Wilt u liever op een andere dag of tijdstip komen?  Bel dan het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

Kunt u geen vaccinatieafspraak maken bij de locatie die het dichtst bij u in de buurt is?
We willen dat zoveel mogelijk mensen online een afspraak kunnen maken. Hiervoor hebben we een aantal data, tijdstippen en locaties gereserveerd. U kunt uit een van deze mogelijkheden kiezen. Wilt u liever op een andere locatie een afspraak maken? Dat kan alleen telefonisch.  Bel het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. Dat kan iedere dag tussen 08.00 en 20.00 uur. Het telefoonnummer staat in uw uitnodiging.

Heeft u een afspraak gemaakt? En heeft u nog geen bevestigingse-mail gekregen?
Het kan zijn dat er een fout is gemaakt bij het noteren van het e-mailadres waardoor deze niet bij u aankomt. Uw afspraak is dan wel gewoon voor u gemaakt. Het kan ook zijn dat uw mail in de spam terecht is gekomen.

U hebt telefonisch een vaccinatieafspraak gemaakt. Kan ik die online wijzigen of afzeggen?
Nee. U kunt online geen wijzigingen doorgeven of een afspraak afzeggen. Dat kan alleen telefonisch. U kunt bellen met het nummer dat in de uitnodigingsbrief staat. Dit kan iedere dag van 08:00 tot 20:00 uur.

Kan ik na vaccinatie nog corona krijgen?
Ja dat kan. De vaccinatie werkt wel, maar het duurt even voordat het lichaam antistoffen heeft aangemaakt tegen het coronavirus.

Waarom moet ik mij na vaccinatie aan de basisregels tegen corona houden?
U moet zich na vaccinatie aan de basisregels tegen corona houden omdat u mogelijk het coronavirus nog kunt verspreiden. U houdt u daarom aan de maatregelen zoals 1,5 meter afstand houden. Zo voorkomt u dat u anderen besmet.

Bevestiging na elke vaccinatie
U krijgt na elke vaccinatie een bevestiging van de inenting. Hierop staan gegevens als het soort vaccin dat u heeft gekregen. Ook als u 2 vaccinaties krijgt, krijgt u na elke vaccinatie een bevestiging.

Kan ik mijn registratie van vaccinatie ook gebruiken in het buitenland
Kijk hier voor informatie over dit onderwerp.

Vaccinatie beschermt uzelf
Een prik beschermt alleen uzelf tegen ziekte door corona. Daarom gelden voor iedereen in Nederland dezelfde coronaregels om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Zoals 1,5 meter afstand houden en een afspraak maken voor een coronatest bij klachten die lijken op corona.

  • KLACHT

Wat doen we met uw klacht?
Uw mening is voor ons belangrijk. Wij zijn dan in staat om beter te functioneren en ons proces te verbeteren. Uw klacht gaat naar het team dat verantwoordelijk is voor het onderwerp waar uw klacht over gaat. Zij behandelen dit verder. Ook kunnen we uw klacht doorsturen naar de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Hij of zij neemt binnen 1 werkweek contact met u op.

We doen altijd onderzoek naar uw klacht. We houden u per e-mail op de hoogte over het onderzoek en de oplossing. We willen uw klacht binnen 4 weken oplossen. Hebben we nog meer tijd nodig? Dan sturen we u daarover een e-mail.

Contactinfo

  • 078 - 770 85 00
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Karel Lotsyweg 40
    Postbus 166

Sociale media

Volg ons op facebook of twitter

Volg ons Facebook Volg ons op Twitter

Deel deze pagina

Om deze pagina te delen via jouw eigen sociale media kanaal

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn